listopada 12, 2017

Kącik odkrywcy

Eksperyment z gęstością cieczy

Dzisiaj przeprowadziliśmy doświadczenie, którego celem było pokazanie przedszkolakom, jakimi cechami mogą się różnić ciecze. 


Do wykonania doświadczenia potrzebna była:
  • woda
  • olej
  • tabletki musujące
  • barwnik spożywczy (nie jest konieczny, ale ułatwia obserwację zjawiska)
  • szklanka lub słoik
  • łyżka
  • papierowe ręczniki (na wszelki wypadek gdyby coś się rozlało)

Co trzeba zrobić:
  • do przezroczystego naczynia (szklanka, słoik, kubek plastikowy) wlewamy wodę i barwnik spożywczy (farbę), całość mieszamy,
  • do naczynia z zabarwioną wodą wlewamy olej,
  • obserwujemy...


Nasuwa się wiele pytań:
  • czy substancje się wymieszały?
  • co się stało?
  • która substancja stanowi górną warstwę w szklance?
  • dlaczego?
Dzieci zauważyły, że olej nie wymieszał się z wodą tylko osiadł na jej powierzchni. Nawet po zamieszaniu płynów łyżką olej wypływał na wierzch. 


Następnie wrzuciliśmy do szklanki tabletkę musującą. Przedszkolaki z zainteresowaniem obserwowały poruszanie się bąbelków gazu w szklance i towarzyszące im mieszanie się substancji. 

Po wrzuceniu tabletki musującej w szklaneczce pojawiły się bąbelki gazu, które wprawiły cząsteczki wody i oleju w ruch. Dzieje się tak dlatego, że tabletki musujące zawierają w swoim składzie sodę oczyszczoną, która w połączeniu z wodą wydziela gaz zwany dwutlenkiem węgla. 

Dwutlenek węgla chcąc się wydostać na zewnątrz przechodzi przez warstwę wody i oleju wprowadzając ich cząsteczki w ruch tak, że zaczynają się one ze sobą mieszać. 


Po całkowitym rozpuszczeniu się tabletki musującej nie ma już źródła dwutlenku węgla, więc dzieci zauważyły, że cząsteczki wody i oleju przestały się poruszać. Po chwili olej zaczął się ponownie przedostawać na powierzchnię wody. Dzieje się tak dlatego, że olej ma mniejszą gęstość niż woda, jest od niej lżejszy i się w niej nie rozpuszcza tak jak robiła to farba.

Przedszkolakom tak się spodobał eksperyment, że poprosiły o jego ponowne wykonanie z wykorzystaniem wody zabarwionej na inne kolory. Powtórzymy go w poniedziałek :)

Kolorowa kapusta, czyli badanie efektu kapilarnego roślin


Dzisiaj z przedszkolakami sprawdzaliśmy efekt kapilarny roślin, czyli zjawisko przenikania wody przez rośliny. Polega on na wypychaniu wody w roślinach ku górze i zachowanie ciągłości transportu cieczy przez cienkie kapilary, czyli naczynia włosowate roślin.


Co jest potrzebne:
  • kilka liści kapusty pekińskiej
  • szklanki lub słoiki
  • barwnik spożywczy (ewentualnie farba)
  • woda


Co robimy:
  • przygotowujemy potrzebne materiały
  • rozcieńczamy barwnik spożywczy (lub farbę) w wodzie
  • do każdej szklaneczki wkładamy po jednym liściu kapusty pekińskiej
  • czekamy na efekty


Po kilku godzinach dzieci zaobserwowały, że liście kapusty pekińskiej zmieniły zabarwienie...


...co było jeszcze lepiej widoczne po kilku dniach :)


O tym i innych naszych doświadczeniach przeczytasz również na stronie projektu


Wysiewamy rzeżuchę


Już za kilka dni początek kalendarzowej wiosny. Dzisiejsza pogoda nie wskazuje na rychłą zmianę pory roku, ale przedszkolaki nie boją  sie zimy:) Na przekór śnieżnej i mrożnej aurze za oknem dzieci przywołują wiosnę do przedszkola. Zaczęły od wysiania rzeżuchy do kącika przyrody. Potrzebna do tego była wata lub gaza, kilka pojemników i nasiona rzeżuchy. Nie mogło też zabraknąć konewki z wodą, bo dzieci już wiedzą, że wszystkie rośliny, zwierzęta i ludzie potrzebują wody 
- bez niej nie ma życia. 
Przedszkolaki z grupy Misiów wiedzą o tym, bo od kilku miesięcy biorą udział w zajęciach 
realizowanych w ramach programu "Mamo, tato, wolę wodę".


Dzieci rozpoczęły pracę od wyłożenia pojemników watą.
Następnie dokładnie podlały watę wodą. 


Kiedy podłoże już było gotowe przystąpiły do wysiewu nasionek rzeżuchy. Przedszkolaki starały się bardzo dokładnie rozprowadzić nasiona po całej powierzchni waty. 



Pojemniczki z rzeżuchą trafiłły do kacika przyrody. Teraz dzieci będą doglądać uprawy i codziennie podlewać roślinki wodą. Niech rosną na przekór zimie.


..a już kilka dni póżniej mogliśmy zaobserwować efekty naszej pracy:)


Przeczytasz o tym również na: 


Badamy ciecz nienewtonowską

Dzisiaj przedszkolaki wykonywały swój pierwszy prawdziwy brudny eksperyment. Akurat tak się szczęśliwie złożyło, że poranek był mroźny, więc była okazja do przypomnienia sobie stanów skupienia wody, która dzisiaj pod wpływem niskiej temperatury zamieniła się w lód widoczny na maskach samochodów i kałużach. Zgodnie z badaniami Newtona stany skupienia substancji zmieniają się pod wpływem temperatury. Przedszkolaki wybrały się na spacer, żeby sprawdzić czy promienie przedwiosennego słońca rozpuściły lód - nie było po nim ani śladu.

Dzieci dowiedziały się, że są na świecie substancje, które zmieniają swoje właściwości pod wpływem siły nacisku. To właśnie od tej siły zależy, czy substancje są w danej chwili ciałem stałym, czy też cieczą. 
Substancje takie nazywamy cieczami nienewtonowskimi.

Do przeprowadzenia eksperymentu przedszkolaki potrzebowały mąkę ziemniaczaną, wodę i miski lub inne pojemniki, w których można było wymieszać składniki. Przydały się też wilgotne chusteczki i papierowe ręczniki do wytarcia rąk przed umyciem ich w łazience.


Kiedy wszystko było już przygotowane dzieci przystąpiły do wymieszania składników.



Pora sprawdzić jak zachowuje się substancja pod wpływem siły nacisku. Czy jest cieczą, czy raczej ciałem stałym? Najpierw dzieci powoli zanurzały palec w pojemniku z wymieszanymi składnikami. Substancja zachowywała się jak ciecz. Dzieci zauważyły, że mogą swobodnie poruszać palcami w miseczce z mieszanką.  


Kiedy dzieci spróbowały szybkim ruchem wbić palce do pojemnika substancja zachowywała się jak ciało stałe nie pozwalając na zanurzenie w niej palca. Okazało się to świetną zabawą.


Dzieci próbowały wielokrotnie tej sztuczki i za każdym razem po delikatnym wprowadzeniu palca do pojemnika substancja zachowywała się jak ciecz, a w przypadku ruchów gwałtownych substancja zachowywała się jak ciało stałe.


Przedszkolaki zauważyły, że z takiej substancji można uformować jakieś kształty. Najpierw były to małe bryłki, ale po kilku próbach niektórym dzieciom udało się utworzyć sporej wielkości kulki. 


Nadszedł czas na podsumowanie eksperymentu. Co się stało gdy dzieci wymieszały mąkę ziemniaczaną z wodą? Czy substancja, która powstała była cieczą, czy ciałem stałym? Kiedy substancja zachowywała się jak ciecz, a kiedy jak ciało stałe? Kiedy kulka uformowana z substancji się rozpływała? 

Przedszkolaki własnymi słowami opowiedziały o swoich spostrzeżeniach związanych z doświadczeniem. Na koniec wytarły ręce w wilgotne serwetki i papierowe ręczniki, po czym poszły do łazienki aby jeszcze raz dokładnie umyć ręce. 

Substancje zmieniają stan skupienia pod wpływem temperatury. Zaobserwowany rano lód na samochodach i kałużach roztopił się pod wpływem cieplejszej temperatury i zamienił w wodę. W przypadku badanej przez dzieci cieczy nienewtonowskiej substancja zmieniała swoje właściwości pod wpływem siły nacisku - naciśnięta delikatnie jest cieczą, naciśnięta z większą siłą i gwałtownie zachowuje się jak ciało stałe, czyli jak stwierdziły przedszkolaki jest twarda. 

O naszym eksperymencie przeczytasz też na: 

http://www.kmo.org.pl/index.php?strona=inspiracja&inspiracja_id=166


Zakładamy Klub Młodego Odkrywcy "Misiowa gromadka"

Zakładamy Klub Młodego Odkrywcy:)


Klub Młodego Odkrywcy

to ogólnopolski program koordynowany przez Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W Klubach Młodego Odkrywcy dzieci wspólnie eksperymentują pod okiem opiekunów, zdobywając samodzielnie wiedzę. W całej Polsce i za granicą działa już ponad 500 klubów. Centrum Nauki Kopernik – koordynator programu – wzmacnia rozwój KMO przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Podczas zajęć realizowanych w ramach KMO najważniejsze jest osobiste zaangażowanie: dzieci same zdobywają wiedzę poprzez eksperymentowanie. Kluczowa jest metoda badawcza, która rozwija wiele kompetencji i zdolności jednocześnie.

Więcej informacji i regulamin działalności klubów na http://www.kopernik.org.pl/warsztaty/klub-mlodego-odkrywcy/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Przedszkolne Nowinki , Blogger