maja 20, 2017

Owocowe źródło energii, czyli prąd z cytryny i banana

Owocowe źródło energii, czyli prąd z cytryny i banana
W czwartek zastanawialiśmy się, jakie pożytki płyną ze spożywania warzyw i owoców. Dzieci zauważyły, że dzięki warzywom i owocom rośniemy, jesteśmy zdrowi, nie brakuje nam witamin i mamy dużo siły do zabawy i nauki. Później postanowiliśmy sprawdzić, czy owoce, które dodają zdrowia i energii dzieciom są w stanie zasilić elektroniczny zegarek.

Co było nam potrzebne?
  • cytryna, 
  • banan, 
  • 2 płytki miedziane (można użyć monet), 
  • 2 płytki cynkowe (można użyć gwoździ), 
  • zegarek LCD, 
  • cienkie druciki 

Co zrobiliśmy?
  • płytkę miedzi i cynku łączymy za pomocą drucika, 
  • czerwony przewód zegarka połączyliśmy z płytką miedzi, a czarny z płytką cynku, 
  • do każdej cząstki cytryny włożyliśmy po jednej płytce miedzi i cynku z podłączonymi przewodami, 
  • takie same czynności wykonaliśmy w przypadku banana. 

Co się stało?
  • wyświetlacz zegarka zaczął migać i już po chwili można było odczytać godzinę. 

Jak to możliwe?

Miedziana płytka działa jak dodatni biegun baterii. Po włożeniu płytek miedzianej i cynkowej do cytryny (banana) zachodzi reakcja chemiczna, w wyniku której elektrony przenoszą się z płytki cynku na płytkę miedzi tworząc prąd, jednocześnie uruchamiając zegarek LCD.

Naukowe wyjaśnienie zjawiska znajdziesz tutaj





A kiedy zegar zaczął działać było wielkie WOW :)

maja 20, 2017

"Sprintem do maratonu", czyli III Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków 2017

"Sprintem do maratonu", czyli III Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków 2017
Wczoraj przedszkolaki wzięły udział  w niezwykłym wydarzeniu, jakim był III Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków. Założeniem akcji jest wspólne pokonanie dystansu maratonu przez dzieci z przedszkoli w całej Polsce (szczegóły znajdziecie tutaj).

Po śniadaniu wyruszyliśmy do sąsiadującego z naszym przedszkolem Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1, gdzie udostępniono nam salę gimnastyczną. Już samo to miejsce wzbudziło wiele emocji :) 

Pani Madzia podała hasło: DO BIEGU....GOTOWI....START.... a każdy przedszkolak sprawnie pokonał wyznaczony dystans. Oczywiście nie mogło się obyć bez medali, dyplomów i pamiątkowych zdjęć.  Będzie co wspominać :)

maja 19, 2017

Skrzynka z narzędziami dla taty

Skrzynka z narzędziami dla taty
Już za kilka dni w naszej grupie będziemy obchodzić Dzień Mamy i Taty, dlatego przygotowania do tego wydarzenia idą pełną parą. Przedszkolaki uczą się wierszy, piosenek i tańców, nie zapomniały również o prezentach dla rodziców. Przedwczoraj "Misie" zrobiły naszyjniki dla swoich mam, dzisiaj przyszła kolej na prezenty dla tatusiów. Wspólnie z dziećmi zastanawialiśmy się co by mogło najbardziej ucieszyć każdego tatę. Propozycji było wiele, ale zdecydowaliśmy się na zrobienie skrzynki z narzędziami, bo każdy tata lubi majsterkować, a nawet jeśli nie lubi, to od czasu do czasu musi coś naprawić, albo przynajmniej przybić gwoździa w miejscu wskazanym przez mamę ;)

Wykonanie skrzynek z narzędziami podzieliliśmy na kilka etapów. Najpierw każdy przedszkolak musiał pokolorować piłę, młotek, śrubokręt i klucz, później trzeba było wyciąć wszystkie narzędzia i umieścić je w odpowiednich miejscach. Do tego każdy przedszkolak musiał się bardzo, ale to bardzo postarać, żeby praca była estetyczna, a wszystkie elementy pokolorowane dokładnie...

Mamy nadzieję, że tatusiowie docenią nasz wysiłek :)




maja 17, 2017

Naszyjnik dla mamy

Naszyjnik dla mamy
Już za kilka dni Dzień Mamy, więc przedszkolaki dokładają wszelkich sił, żeby się przygotować do uroczystości. Codziennie powtarzają tańce, uczą się wierszyków i piosenki, a dzisiaj postanowiły zrobić prezenty dla mam. 

W tym roku zrobiliśmy dla mam naszyjniki. Przygotowania trwały już od rana. Najpierw trzeba było zrobić masę porcelanową. Do jej wykonania potrzebowaliśmy kleju, skrobi ziemniaczanej, oliwki dla niemowląt i cytryny. 

Kiedy masa była już gotowa przedszkolaki zabrały się za jej rozwałkowywanie, a następnie wykrawanie kwiatków za pomocą foremek. Na koniec trzeba było jeszcze wyciąć słomką dziurkę do nawlekania, a później odłożyć prace w suche miejsce i zaczekać, aż masa stwardnieje. 

Następnego dnia mogliśmy nawlec zawieszki na sznurki i... wisiorki gotowe:) Ciekawe czy spodobają się mamom...?

maja 17, 2017

Aparat fotograficzny w rękach dziecka

Aparat fotograficzny w rękach dziecka
Fotografia to wspaniałe hobby, którym można podzielić się z dziećmi. Czasem wystarczy zostawić aparat w zasięgu dziecięcych raczek - jak to miało miejsce w naszej sali - i już możemy podziwiać efekty pracy małych fotografów ;) A przy okazji można się przekonać, że przedszkolaki doskonale wiedzą co i gdzie należy nacisnąć, żeby urządzenie zadziałało :) 

Brawo dla małych artystów :) 

maja 12, 2017

W kolorach łąka majowa

W kolorach łąka majowa
Dzisiaj przed śniadaniem dzieci zrobiły dużo kuleczek z żółtej bibuły marszczonej. Po śniadaniu powstały z niej środki  stokrotek, które "wyrosły" na dzisiejszych pracach plastycznych.



Zanim dzieci zabrały się za naklejanie stokrotek musiały najpierw narysować źdźbła trawy. Użyły do tego kredek w kilku odcieniach zielonego, żółtego i brązowego koloru.  






Na majową łąkę przyleciały pszczółki, które dzieci zrobiły odbijając odcisk palca zanurzonego w żółtej farbie. Na ostateczny efekt musimy jednak zaczekać do wyschnięcia prac :)

maja 12, 2017

Wybuchający wulkan - eksperyment

Wybuchający wulkan - eksperyment
Wczoraj dzieci poprosiły, żebyśmy przeprowadzili eksperyment z wybuchającym wulkanem, zrobiony przez nas dawno temu. Ponieważ nie mieliśmy potrzebnych składników, umówiliśmy się, że wykonamy go następnego dnia. Dzisiaj Tymek wchodząc do sali przypomniał, że "już jest jutro i będziemy robić wulkan" - to miło, że dzieci pamiętają o naszych umowach :) 

Po śniadaniu przygotowaliśmy wszystkie potrzebne składniki, ustawiliśmy "duży stół" i przystąpiliśmy do działania. 

Co jest potrzebne?
  1. soda oczyszczona,
  2. ocet,
  3. woda,
  4. wysoka szklanka (my owinęliśmy ją papierem, żeby bardziej przypominała wulkan),
  5. barwnik spożywczy (nie jest konieczny, ale jego dodanie zwiększa efekt wizualny).
Co robimy?
  1. Przygotowujemy potrzebne składniki. Owijamy szklankę papierem. Zabezpieczamy stolik przed pobrudzeniem (tylko jeśli używamy barwnika).
  2. Do szklanki wlewamy kilka łyżek wody i ewentualnie zabarwiamy ją.
  3. Wsypujemy kilka łyżeczek sody oczyszczonej...
  4. Dodajemy kilka łyżeczek octu...
  5. Obserwujemy erupcję "wulkanu" :)
  6. Zabawę można powtórzyć kilka razy dosypując sody i dolewając octu  .




Dlaczego tak się dzieje?
W wyniku reakcji sody oczyszczonej (zasady) z octem (kwasem) powstaje piana - bąble napełnione dwutlenkiem węgla (gazem).
Copyright © 2016 Przedszkolne Nowinki , Blogger