maja 10, 2016
maja 06, 2016
Eksperyment z gęstością cieczy
Dzisiaj przeprowadziliśmy doświadczenie, którego celem było pokazanie przedszkolakom, jakimi cechami mogą się różnić ciecze.
Do wykonania doświadczenia potrzebna była:
- woda
- olej
- tabletki musujące
- barwnik spożywczy (nie jest konieczny, ale ułatwia obserwację zjawiska)
- szklanka lub słoik
- łyżka
- papierowe ręczniki (na wszelki wypadek gdyby coś się rozlało)
Co trzeba zrobić:
- do przezroczystego naczynia (szklanka, słoik, kubek plastikowy) wlewamy wodę i barwnik spożywczy (farbę), całość mieszamy,
- do naczynia z zabarwioną wodą wlewamy olej,
- obserwujemy...
Nasuwa się wiele pytań:
- czy substancje się wymieszały?
- co się stało?
- która substancja stanowi górną warstwę w szklance?
- dlaczego?
Dzieci zauważyły, że olej nie wymieszał się z wodą tylko osiadł na jej powierzchni. Nawet po zamieszaniu płynów łyżką olej wypływał na wierzch.
Następnie wrzuciliśmy do szklanki tabletkę musującą. Przedszkolaki z zainteresowaniem obserwowały poruszanie się bąbelków gazu w szklance i towarzyszące im mieszanie się substancji.
Po wrzuceniu tabletki musującej w szklaneczce pojawiły się bąbelki gazu, które wprawiły cząsteczki wody i oleju w ruch. Dzieje się tak dlatego, że tabletki musujące zawierają w swoim składzie sodę oczyszczoną, która w połączeniu z wodą wydziela gaz zwany dwutlenkiem węgla.
Dwutlenek węgla chcąc się wydostać na zewnątrz przechodzi przez warstwę wody i oleju wprowadzając ich cząsteczki w ruch tak, że zaczynają się one ze sobą mieszać.
Po całkowitym rozpuszczeniu się tabletki musującej nie ma już źródła dwutlenku węgla, więc dzieci zauważyły, że cząsteczki wody i oleju przestały się poruszać. Po chwili olej zaczął się ponownie przedostawać na powierzchnię wody. Dzieje się tak dlatego, że olej ma mniejszą gęstość niż woda, jest od niej lżejszy i się w niej nie rozpuszcza tak jak robiła to farba.
Przedszkolakom tak się spodobał eksperyment, że poprosiły o jego ponowne wykonanie z wykorzystaniem wody zabarwionej na inne kolory. Powtórzymy go w poniedziałek :)
kwietnia 29, 2016
Motylki z papierowych serwetek
W tym tygodniu dzieci poznawały zmiany zachodzące wiosną w ogrodzie. Dowiadywały się jakie prace ogrodnicze są wykonywane o tej porze roku, poznawały podstawowe narzędzia ogrodnicze jak grabie, łopata, konewka, sekator. Przedszkolaki wiedzą też, że oprócz roślin w ogrodzie można spotkać wiele gatunków owadów.
Dzisiaj "Misie" zrobiły motyle z papierowych serwetek. Wykorzystały do tego technikę batiku. Najpierw przedszkolaki narysowały na serwetkach dowolne plamki za pomocą różnokolorowych mazaków. Kolejnym krokiem było zamoczenie serwetek w wodzie i obserwowanie jak barwniki rozlewają się po serwetkach tworząc przepiękne wzory. dzieci mogły przy tym zaobserwować jak powstają nowe kolory z połączenia różnych barw. Teraz trzeba było poczekać na wyschnięcie papierowych skrzydełek i połączenie ich za pomocą drucików kreatywnych. Efekt przeszedł nasze oczekiwania - wszystkie motyle wyglądają przepięknie:)
kwietnia 29, 2016
Kolorowa kapusta, czyli badanie efektu kapilarnego roślin
Dzisiaj z przedszkolakami sprawdzaliśmy efekt kapilarny roślin, czyli zjawisko przenikania wody przez rośliny. Polega on na wypychaniu wody w roślinach ku górze i zachowanie ciągłości transportu cieczy przez cienkie kapilary, czyli naczynia włosowate roślin.
Co jest potrzebne:
- kilka liści kapusty pekińskiej
- szklanki lub słoiki
- barwnik spożywczy (ewentualnie tusz)
- woda
Co robimy:
- przygotowujemy potrzebne materiały
- rozcieńczamy barwnik spożywczy (lub tusz) w wodzie
- do każdej szklaneczki wkładamy po jednym liściu kapusty pekińskiej
- czekamy na efekty
Po kilku godzinach dzieci zaobserwowały, że liście kapusty pekińskiej zmieniły zabarwienie...
...co było jeszcze lepiej widoczne po kilku dniach :)
O tym i innych naszych doświadczeniach przeczytasz również na stronie projektu
kwietnia 22, 2016
Bociany z kawałków styropianu
Dzisiaj dzieci zrobiły piękne bociany ze styropianu, który ozdobiły wydzieranką z kolorowego papieru. "Misie" przez cały tydzień poznawały wygląd i zwyczaje bociana. Doskonale wiedziały, że bociany mają dzioby i nogi w kolorze czerwonym, na ogonie i skrzydłach czarne pióra, a na reszcie ciała pióra białe.
Przedszkolaki poznały sposób darcia papieru oraz naklejania wydartych kawałeczków na gotowych elementach ze styropianu. Nie było to łatwe zadanie, ale "Misie" doskonale sobie z nim poradziły. Trzeba było oczywiście wybrać i nakleić gotowe oczka, wkłuć dziobki z drucików kreatywnych i.....zapytać czy ładnie...ładnie...ładnie...;) Pięknie.... :)
Gotowe bociany już brodzą po wodzie w poszukiwaniu żabek...zrobionych przez dzieci kilka dni temu:)
W ten sposób powstała piękna dekoracja przedszkolnego holu.
kwietnia 20, 2016
Już kwitnie sad...
Wiosna zagościła już na dobre. Rośliny w kąciku przyrody rosną ciesząc oczy przedszkolaków. W ogrodzie widać coraz więcej zieleni, zakwitła forsycja, kwitną tulipany i bratki. Drzewa owocowe są obsypane białymi lub różowymi kwiatami - w naszym ogrodzie dzieci obserwowały wiśnię, a tuż za ogrodzeniem jabłoń. Postanowiliśmy uwiecznić chociaż odrobinę wiosny w naszych pracach plastycznych. Dzisiaj dzieci z zapałem zabrały się za wykonanie kwitnącej gałązki. Najpierw zadrukowały papierowy talerzyk stemplami z gąbki maczanymi w niebieskiej temperze. W ten sposób przedszkolaki przygotowały tło do dalszych działań plastycznych.
Po wyschnięciu talerzyków można będzie przystąpić do dalszej pracy - my odłożyliśmy to sobie na następny dzień.
Po wyschnięciu talerzyków można będzie przystąpić do dalszej pracy - my odłożyliśmy to sobie na następny dzień.