września 16, 2016

Sprzątanie Świata - Polska

Sprzątanie Świata - Polska









września 15, 2016

Międzynarodowe Święto Kropki - The Dot Day

Międzynarodowe Święto Kropki - The Dot Day
Dzisiaj z przedszkolakami świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki, czyli The Dot Day.
Międzynarodowy Dzień Kropki to święto kreatywności, którego inspiracją stała się książka 
Petera H. Reynoldsa "Kropka".
Książka opowiada o małej dziewczynce Vashti, która nie chciała rysować bo nie wierzyła w swoje umiejętności. Zachęcona przez swoją nauczycielkę namalowała na kartce kropkę, po czym podpisała  swój obrazek i pospiesznie opuściła salę. Następnego dnia Vashti ze zdumieniem zauważyła, że jej praca jest oprawiona w piękną ramkę i wisi na honorowym miejscu tuż nad biurkiem nauczycielki. Poczuła się bardzo szczęśliwa z powodu tego, że jej praca się spodobała i wisi w miejscu, w którym wszyscy mogą ją podziwiać. Pomyślała, że potrafi namalować jeszcze piękniejsze kropki i z ochotą zabrała się do pracy. 
I tak Vashti uwierzyła w siebie dzięki  małej kropce...
Historia kropki z książki Petera Reynoldsa stała się pretekstem do zorganizowania Międzynarodowego Dnia Kropki. International Dot Day jest świętem kreatywności, odwagi i zabawy. Jego celem jest pomoc dzieciom w odkrywaniu własnych talentów, poznaniu mocnych stron, wyrabianiu wiary we własne siły...  

Wspólne świętowanie w naszej grupie rozpoczęliśmy od obejrzenia krótkiej bajki o małej Vashti.  
Po projekcji filmiku dzieci własnymi słowami opowiedziały historię dziewczynki. 
Następnie dzieciaki ozdobiły ilustracje zwierząt kolorowymi kropkami. To zadanie bardzo się przedszkolakom spodobało, dlatego z ochotą powtórzyły zabawę kilkukrotnie.






Kolejnym punktem naszego Święta Kropki była zabawa ruchowa, do której potrzebny nam był mały rekwizyt - samoprzylepna kropka w jednym z trzech kolorów. Dzieci poruszały się po dywanie w rytm muzyki, na przerwę w muzyce "Misie" z kropką w wybranym kolorze ustawiały się w wyznaczonym miejscu. Była to doskonała okazja do powtórzenia znajomości podstawowych kolorów, z czym większość dzieci doskonale sobie poradziła. 

Następnie wykonaliśmy eksperyment z wykorzystaniem mleka, barwnika (atramentu, tuszu) i płynu do mycia naczyń. Na talerz wlaliśmy niewielką ilość mleka (tak, aby było zakryte dno). Do mleka wlaliśmy kilka kropli atramentu, tak aby na jego powierzchni powstały kropki - w końcu świętowaliśmy The Dot Day i prawdziwych kropek nie mogło zabraknąć. Następnie zanurzyliśmy patyczki higieniczne w płynie do mycia naczyń i ostrożnie wkładaliśmy je do talerza. Zauważyliśmy przy tym, że atrament "ucieka" przed płynem do mycia naczyń. 





Jeszcze ładniejszy efekt uzyskaliśmy dodając do mleka kolorowe tusze.







To doświadczenie tak się dzieciom spodobało, że musieliśmy je wielokrotnie powtarzać, aż wreszcie...skończyło się mleko:)




Na zakończenie ozdobiliśmy jeszcze papierowe kropki wzorami namalowanymi za pomocą akwareli. 


I to już koniec tegorocznego Święta Kropki, ale o tym, że trzeba wierzyć we własne możliwości postaramy się pamiętać przez cały rok.

Relację z naszego świętowania przeczytasz również na: 
oraz

września 09, 2016

Kodeks Przedszkolaka

Kodeks Przedszkolaka
Dzisiaj rozmawialiśmy o tym jak należy się zachowywać w przedszkolu. Najpierw dzieci wysłuchały wiersza "Dobre zwyczaje" autorstwa Czesława Janczarskiego:
Słonko ma bardzo dobre zwyczaje
Dzień dobry mówi, gdy rano wstaje.
Dzień dobry, dzień dobry, dzień dobry wam
Sto jasnych promyków każdemu dam.
Gdy słonko chmura przykryje siwa
Mówi przepraszam, potem odpływa.
Przepraszam, przepraszam, to tylko żart,
Po niebie mnie gonił wesoły wiatr.
Gdy srebrny deszczyk spadnie dokoła:
Dziękuję” – szumią zboża i zioła.
Dziękuję, dziękuję, za krople ros,
Już czekał na deszczyk kwiatek i kłos.
Słonko dzień cały po niebie chodzi.
Dobranoc” mówi, kiedy zachodzi.
Dobranoc, dobranoc, zbudzę was znów,
A teraz dobranoc, przyjemnych snów.
Dzieci bezbłędnie odnalazły "czarodziejskie słowa" ukryte w tym wierszu, potrafiły również wymienić inne słowa i zwyczaje akceptowane w naszej małej społeczności przedszkolnej.

Później wspólnie ustaliliśmy kilka najważniejszych zasad panujących w naszej grupie. Dzieci dowiedziały się, że taki zbiór zasad postępowania nazywamy kodeksem. 
Wszystkie dzieci wiedzą, że każdy przedszkolak:
  • bawi się zgodnie,  
  • kulturalnie zachowuje się podczas posiłków,
  • stara się być samodzielny,
  • pomaga innym,
  • sprząta po skończonej zabawie,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa,
  • dzieli się z innymi,
  • słucha uważnie podczas zajęć,
  • zgłasza się do odpowiedzi,
  • wypełnia swoje obowiązki,
  • umie zachować się w łazience...
Dzieci obiecały, że będą przestrzegały tych zasad i "przypieczętowały" obietnicę odciskiem własnej dłoni. I tak powstał nasz mały Kodeks Przedszkolaka :)





września 07, 2016

Poznajemy magiczną moc cytryny

Poznajemy magiczną moc cytryny
Po wakacyjnej przerwie nasz Klub Młodego Odkrywcy wznowił swoją działalność wykonując doświadczenie z wykorzystaniem cytryny. 
Przedszkolaki doskonale wiedzą, że cytryny pięknie pachną, są kwaśne i najczęściej dodaje się je do herbaty. Niektóre dzieci wiedziały też, że w cytrynach jest mnóstwo witamin, które są bardzo potrzebne do tego, żeby być zdrowym. Dzisiaj sprawdziliśmy inne zastosowanie cytryny i jej "magiczną" moc :) 
Najpierw wszystkie dzieci skosztowały cytryny, żeby sprawdzić, że rzeczywiście jest kwaśna. Była, nawet bardzo...

Później wycisnęliśmy do miseczki sok z całej cytryny i włożyliśmy do niej brudne monety. Do drugiej miseczki też włożyliśmy garść monet, ale zalaliśmy je wodą. 

Na efekt trzeba było poczekać kilka minut, więc wykorzystaliśmy ten czas na przypomnienie sobie piosenki "Jestem sobie przedszkolaczek". 

Później każde dziecko dostało papierowy ręcznik i monetę, która była zamoczona w soku z cytryny. Przedszkolaki bardzo dokładnie wytarły monety w papierowe ręczniki. Zauważyły przy tym, że wszystkie pieniążki zrobiły się czyste i błyszczące jak noweDzieci porównały jeszcze monety z obu miseczek - okazało się, że pieniążki, które były zamoczone w zwykłej wodzie nie zmieniły swojego koloru i nadal pozostały brudne. 
Tak działa magiczna moc cytryny :)





września 07, 2016

Gdzie jest miś?

Gdzie jest miś?
Od pierwszych chwil życia dzieci uczą się rozumieć przestrzeń, w której żyją. Poznawanie przestrzeni jest tak wtopione w codzienne doświadczenia, że dorośli najczęściej nie mają świadomości tego procesu.
Dzisiaj przedszkolaki poznawały słowa określające położenie przedmiotów w przestrzeni: na,  nad, pod, obok i wykorzystywały te pojęcia w zabawie. Każde dziecko określało położenie zabawek rozmieszczonych w różnych miejscach lub umieszczało zabawkę na wskazanym miejscu, np. na krześle siedzi miś, pod stołem leży klocek, obok misia siedzi lalka itp.
Poznawanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzenni to doskonała okazja do zabaw ruchowych. Przydatne są różne pomoce - my wykorzystaliśmy woreczki, które zajmowały różne pozycje: na głowie, pod kolanem itp. W ciągu roku szkolnego będziemy wielokrotnie powtarzać poznane dzisiaj pojęcia, żeby je utrwalić i poprawnie wykorzystywać w codziennych sytuacjach. 

września 01, 2016

Witamy po wakacjach

Witamy po wakacjach


Za nami już pierwszy dzień w przedszkolu po wakacyjnej przerwie. Witamy w grupie nowego kolegę Tomka, który dzisiaj rozpoczął swoją edukację przedszkolną :)
Po wakacjach dzieci wróciły do swojej sali i znanych koleżanek i kolegów oraz ulubionych zabawek. W szatni i łazience czekały na przedszkolaki nowe znaczki, a po obiedzie niespodzianka - w tym roku nie ma poobiedniego odpoczynku na leżakach :) 
Dzieciaki bardzo się ucieszyły, że mają więcej czasu na zabawy w gronie rówieśników.


Copyright © 2016 Przedszkolne Nowinki , Blogger